28.3.2008 | Ing. Karel Kovář
Výroba a montáž mostu Salzachbrücke v Salzburku, část I.
Součástí modernizace úseku trati Taxham – Salzburg rakouských spolkových drah je nahrazení stávajícího dvoukolejného pětipolového železničního mostu přes řeku Salzach z roku 1903 novým moderním trojkolejným ocelobetonovým spřaženým mostem s horní betonovou mostovkou o třech polích. Rakouské spolkové dráhy prostřednictvím inženýrské firmy ÖBB Infrastruktur Bau zadaly výstavbu nového mostu stavební firmě Alpine Mayreder, jejímž podzhotovitelem ocelových mostních konstrukcí je MCE Stahl- & Maschinenbau GmbH & Co, která svěřila kompletní výrobu a montáž těchto ocelových konstrukcí své dceřiné firmě MCE Slaný. Nová konstrukce přemostění sestává ze tří samostatných souběžně umístěných mostních trámů vždy pro jednu kolej a ocelové konstrukce lávky pro pěší. Celková délka mostu činí 158,88 m, celková šířka je 21,90 m. Ze statického hlediska jde o spojitý nosník o 3 polích o rozpětí 50,63 + 56,00 + 50,63 m. Trasa železnice v místě přemostění je vedena v přímé. Příčný řez železničního mostu tvoří tři ocelové komorové nosníky s proměnnou výškou 1 544 - 3 230 mm spřažené s betonovou mostovkou tl. 254 - 455 mm. Výška nosníků se mění po polygonu . Stěny nosníků mají konstantní sklon 70°, proměnná je šířka dolní pásnice v rozsahu od 1 960 – 2820 mm. Spřažení betonové a ocelové části průřezu zajišťují spřahovací trny Ø 22 mm, délky 150 mm v celkovém počtu 24 600 kusů. Zajímavým architektonickým a současně i konstrukčním řešením je zaoblení dolní části stěn komorového průřezu v místě jejich napojení k dolní pásnici. Tento detail změnil běžný lichoběžníkový tvar komorového nosníku na lichoběžník se zaoblením u vrcholů. Inspirací pro uvedené řešení byla stávající lávka pro pěší přes řeku Salzach „ Markatsteg “, na níž je podobné konstrukční řešení. Konstrukce nosníků je nad vnitřními podpěrami významně zesílena. Kromě použití větších tlouštěk plechů a lamel u dolní pásnice ze 60 na 120 mm, u stěn 25 mm a u horní pásnice ze 40 mm na 120 mm je v těchto místech konstrukce vyztužena mohutnými dvojitými příčníky. Dalším konstrukčním detailem pro optimalizaci průběhu vnitřních sil v uvedené, vysoce exponované oblasti, je použití tzv. nadpodporových prahů. Ty umožní lepší konstrukční propojení mostního ložiska s nosníkem. Horní hrana prahu kopíruje tvar dolní pásnice včetně zaoblení stěn a dolní plochou je spojen s horní ložiskovou deskou. Každý nosník je na podpěrách uložen na dvou hrncových ložiscích. Stabilita stěn je zajištěna jednak trapézovými podélnými výztuhami ohýbanými z plechu tloušťky 6 mm, jednak příčnými „ T “ výztuhami z plechů tl. 15 – 50 mm. Dolní pásnice je rovněž vyztužena příčníky, které současně vzájemně propojují výztuhy stěn a zvyšují tak příčnou tuhost celého nosníku. Další podélné výztuhy dolní pásnice jsou navrženy na obou okrajích dolní pásnice v místě připojení zaoblených stěn. Veškeré použité plechy jsou jakosti S355 J2G3 a S355 NL, výrobci Voest – Alpine Grobblech Linz a Vítkovice Steel a.s. Každý nosník je po délce rozdělen na 8 dílců v délkách 15 500 – 23 100 mm, jejich hmotnost je od 47 do 110 tun. Z důvodu velké hmotnosti jsou v příčném řezu dělené na polovinu pouze nadpodporové dílce. Zkušební sestavení ve výrobním závodě probíhá vždy po 2 – 3 dílcích v podélném směru, tzn. jak v podélném, tak příčném (nadpodporové dílce) směru. Celková hmotnost ocelových konstrukcí činí 1750 tun.
|