20.6.2008 | Ing. Blanka Hejlová, Jana Ondráčková
Oprava ocelových mostů na trati Mariánské lázně - Karlovy Vary a zvyšování traťové třídy, část II.
Opravy a rekonstrukce Opravované ocelové mosty převádějí jednokolejnou železniční trať přes řeku Teplou. Mají původní konstrukci z roku 1898. Jedná se o příhradové nýtované konstrukce s mostovkou z nýtovaných příčníků a podélníků, které byly u většiny mostů předmětem opravy. Spodní stavba je z kamenného zdiva. OPRAVA MOSTU V KM 27, 491 TRATI MARIÁNSKÉ LÁZNĚ – K. VARY Investor (objednatel): ČD, a. s., SDC Karlovy Vary, Správa mostů a tunelů Dodavatel: STAMAKOCEL, s. r. o., Brodek u Přerova Oprava mostu byla provedena v roce 2004 s celkovými náklady 3 588 457,- Kč. Charakteristika mostu Délka mostu: Rozpětí OK: Vzdálenost hlavních nosníků: Rok výroby: 1898 Rok posledního nátěru (včetně zesílení): 1966 Průběh opravy Konstrukce mostu je z roku 1898, hlavní nosníky příhradové, podélníky sledují oblouk. V roce 1966 proběhla rekonstrukce mostu z důvodu silného orezivění některých částí konstrukce, podélníky byly bez pásnic. V tomto roce byla provedena oprava v rozsahu výměny horních úhelníků a přidání pásnic k oběma pasům, byla provedena protikorozní ochrana, most byl zesílen na zatěžovací vlak „B“. byl v roce 2004 zařazen do plánu oprav z důvodu značného orezivění v místech koncových příčníků, stavu dřevěných chodníků a mostnic. Na OK mostu byla provedena oprava koncového příčníku v připojení na hlavní nosník, výměna dílčích prvků dolního zavětrování lavních nosníků. Na celé konstrukci byla provedena výměna stávajícího trubkového zábradlí za ocelové třímadlové úhelníkové. Staré mostnice byly demontovány a nahrazeny novými. Ocelová konstrukce o výměře otryskána a následně byl nanášen třívrstvý nátěrový systém DERISOL S4.14a v celkové tloušťce 280 μm. Použitý odstín DB 601 (zelená). REKONSTRUKCE MOSTU V KM 28, 682 TRATI MAR. LÁZNĚ – KARLOVY VARY Investor (objednatel): SŽDC, s. o., Stavební správa Plzeň Projektant : VPÚ DECO PRAHA, a. s., Ing. Jiří Schindler Dodavatel: SKANSKA ŽS, a.s., Ocelová konstrukce – Firesta Fišer, a.s. Rekonstrukce proběhla v letech 2005 – 2006 s celkovými náklady 6 590 000,-Kč. Obr. 7a Most v km 28,682 – původní stav Obr. 7b Most v km 28,682 – nový stav Charakteristika mostu Most převádí železniční trať přes řeku Teplou a komunikaci II/230. Délka mostu: Rozpětí OK: Vzdálenost hlavních nosníků: Rok výroby: 1898 Rok posledního nátěru: 1972 Průběh opravy Most se nachází v mezistaničním úseku Poutnov – Bečov. Na mostě byla osazena pomalá jízda Byla provedena výměna podélníků za nové svařované a zesílení příčníků přidáním horní pásnice. Dolní zavětrování mostu bylo kompletně vyměněno včetně částečné výměny styčníkových plechů. Dolní pásnice hlavních nosníků poškozená od nárazů vozidel byla v místě nad vozovkou opravena a opatřena výztužným vyměnitelným profilem. Nosná ocelová konstrukce mostu byla otryskána a byla provedena kompletní rekonstrukce PKO. Stávající svršek typu T byl vyměněn za S 49. Dále byly vyměněny mostnice a pražce na předmostí. U mostu byly vyměněny konzoly chodníků a tím byly zajištěna průchodnost MPP 2.2 R v celé délce mostu, na konstrukci i na spodní stavbě byla provedena výměna zábradlí. Spodní stavba byla sanována. Rekonstrukce mostu byla prováděna za úplného vyloučení železničního provozu, omezení provozu na komunikaci II/230 Karlovy Vary – Mariánské Lázně bylo provedeno částečnou uzavírkou po dobu 3 měsíců. OPRAVA MOSTU V KM 43, 737 TRATI MARIÁNSKÉ LÁZNĚ - KARLOVY VARY Investor (objednatel): ČD, a. s., SDC Karlovy Vary, Správa mostů a tunelů Dodavatel: Chládek&Tintěra, a. s., Litoměřice, Dodavatel OK: STAMAKOCEL, s. r. o., Brodek u Přerova Oprava mostu proběhla v roce 2006 s celkovými náklady 5 724 864,- Kč. Charakteristika mostu Délka mostu: Rozpětí OK: Vzdálenost hlavních nosníků: Rok výroby: 1898 Rok posledního nátěru OK: 1959 Průběh opravy Most se nachází v blízkosti zastávky Kfely,v mezistaničním úseku Teplička u Karlových Varů – Karlovy Vary Březová. Most převádí jednokolejnou trať přes řeku Teplá. Důvodem opravy bylo odstranění nevyhovujícího stavu, odstranění trvalého omezení rychlosti, zvýšení přechodnosti, provedení PKO ocelové konstrukce mostu. Na podélnících byla provedena demontáž starých horních krčních úhelníků a přinýtovány nové krční úhelníky, byla přidána horní a dolní pásnice. Přípoje jsou provedeny nýtované, pouze v nepřístupných místech jsou použity šrouby. Příčné ztužení podélníků bylo vyměněno. U plošně uložených mostnic byla provedena změna připojení na boční připojení vodorovným šroubem s novým rozdělením. Z důvodu zcela zničené protikorozní ochrany bylo nutné provést důkladné očištění podkladu tryskáním, následovně byla provedena aplikace nátěrového systému DERISOL v celkové tloušťce 280 μm. Stávající tyčové zábradlí bylo nahrazeno novým třímadlovým z úhelníků. Byly odstraněny dřevěné chodníky, namontovány nové nosníky a ocelové podlahy. Oprava mostu probíhala v nepřetržité výluce koleje. Po dokončení prací bylo zrušeno trvalé omezení rychlosti na mostě. Obr. 8 Most v km 43,737 OPRAVA MOSTU V KM 44, 222 TRATI MARIÁNSKÉ LÁZNĚ – KARLOVY VARY Investor (objednatel): ČD, a. s., SDC Karlovy Vary, Správa mostů a tunelů Dodavatel: Chládek & Tintěra, a. s., Litoměřice, Dodavatel OK: STAMAKOCEL, s. r. o., Brodek u Přerova Oprava mostu proběhla v roce 2005 s celkovými náklady 5 923 930,- Kč Charakteristika mostu Délka mostu: Rozpětí OK: Vzdálenost hlavních nosníků: rok výroby: 1898 Rok posledního nátěru: 1968 Průběh opravy Most se nachází v mezistaničním úseku Teplička – Březová u K.Varů a přemosťuje řeku Teplou. Ocelová konstrukce mostu byla značně zeslabená rzí, na podélnících byly trhliny, styčníkové plechy dolního zavětrování byly z velké části prorezivělé. Mostnice vložené roku 1995 jako užité byly napadeny houbou. Zatížitelnost mostu A s trvalým omezením rychlosti Podélníky byly plnostěnné pouze s krčními úhelníky bez pásnic. Poškozené horní úhelníky byly při opravě nahrazeny novými, bylo provedeno přeplátování jejich konců, připojení bylo provedeny nýty. Na nové horní krční úhelníky byly namontovány nové horní pásnice a na stávající dolní krční úhelníky nové dolní pásnice, připojení bylo provedeno nýty. Stávající příčné ztužení podélníků bylo demontováno a následně přinýtováno nové ztužení z U profilů. Na nové horní pásnice podélníků byly přivařeny plechy pro připojení přímo uložených mostnic vodorovným šroubem. Ocelová konstrukce byla důkladně očištěna tryskáním, následovně byla provedena aplikace ochranného nátěrového systému DERISOL v celkové tloušťce 280 μm v odstínu DB601. Práce na opravě mostu probíhaly v nepřetržité výluce. Po opravě bylo odstraněno trvalé omezení rychlosti. Závěr Význam regionální trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary v poslední době naštěstí opět stoupá. Je to především díky oběma lázeňským městům, ale také dalším turistickým lokalitám jako je Bečov nad Teplou nebo klášter premonstrátů Teplá. Na trati je provozována i poměrně četná nákladní doprava. Průchodnost trati je kromě mostů ovlivněna také mnoha tunely. Proto je při opravách a rekonstrukcích mostních objektů požadováno cílového stavu na MPP 2,2R. Vzhledem k členitosti terénu a směrovým poměrům trati je dalším požadavkem výhledová traťová rychlost objektů cestou zesílení OK a obnovy její protikorozní ochrany hovoří kromě uvedených vstupních požadavků také historická hodnota více jak stoletých nýtovaných ocelových konstrukcí. Autor: Ing. Blanka Hejlová Jana Ondráčková Zdroj: Sborník konference Železniční mosty a tunely 2007 |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |