9.1.2009 | Ing. Jiří Růžička, Ing. Otakar Hasík
Tunel Praha Beroun - nové železniční spojení, část II.
| obr. 2
| |
Úsporný příčný řez tunelu a jednokolejné tunely v celé trase
V předcházejících dokumentacích byly uvažovány varianty s různě velkými profily tunelu. Rozdíl plochy příčného řezu mezi úsporným a velkým (uvažovaným v předpisech německých drah) je 25% , což pro celou délku tunelu znamená rozdíl v nákladech cca 6,5 mld. Kč. Vzhledem k trasovaní tunelů s mimoúrovňovým křížením odbočující koleje došlo k důsledné segregaci protisměrné dopravy. Nebude tedy docházet k nepříznivému působení tlakové vlny na cestující v běžných vlakových soupravách jedoucích v protisměru. Ve vysokorychlostních vlakových soupravách jsou cestující chráněni proti těmto nepříznivým účinkům tlakovým utěsněním vnitřního prostoru vlaku. To umožnilo investorovi zvolit úsporný příčný řez tunelu. Současně rozhodl, že budou realizovány 2 tunelové trouby současně, což je velký přínos pro kvalitu a bezpečnost dopravy, od prvního okamžiku bude v provozu plnohodnotná dvoukolejná trať. Z hlediska vlivu stavby na prostředí bude okolí obtěžováno nejkratší možnou dobu. Pochopitelně pokud není stavba časově rozdělena do etap, tak i celkové náklady stavby jsou nejmenší.
Příčný řez tunelu a ražba TBM
Velkoprofilovým razícím strojem TBM bude ražena větší část tunelů – od rozpletů Prahy až do Berouna. Téměř všechny dlouhé tunely ve světě byly raženy pomocí strojů TBM. Je k tomu mnoho důvodů : − přibližně 3x rychlejší postup ražby oproti konvenční metodě, tím je tunel levnější, − stroje jsou stále dokonalejší po velkém počtu strojem vyražených tunelů ve světě, − je vyšší bezpečnost práce, ve stroji jsou pracovníci nepřetržitě chráněni, nemohou tedy být zasaženi závalem, − stroj má přesnou kontrolu objemu odtěženého materiálu a současně nenarušuje okolí výrubu trhacími pracemi, nedochází tedy k nekontrolovanému odtěžení horniny a vzniku volných prostor za ostěním. Poklesy na povrchu jsou minimální.− kruhový profil je staticky nejvýhodnější, tedy nejbezpečnější při přiměřených nákladech. Vzhledem k předpokladu procházení úseků s horninami relativně malé tvrdosti bude zvolen typ stroje bez přítlačných desek (rozpěr). To znamená, že tunel ražený TBM bude mít jednoplášťové ostění montované z železobetonových segmentů o které se budou opírat lisy TBM při posunu stroje a přítlaku razicí hlavy. Jednoplášťové ostění montované z železobetonových segmentů bude z vodonepropustného betonu, dílce budou po obvodu opatřeny těsněním, tedy ostění bude vodotěsné.
Příčný řez tunelu a konvenční ražba NRTM
Konvenční metodou NRTM budou raženy jednokolejné tunely od Pražských portálů Hlubočepy a Malá Chuchle směrem k rozpletům, dále rozplety u Prahy i u Berouna, přístupové štoly resp.šachty, montážní komory, propojky a technologické prostory. Jsou pro to jednoznačné důvody : − časté změny příčného řezu (každý z jmenovaných prostor má jiný tvar), − jedná se o díla pro přípravu nasazení strojů TBM, − v pražské oblasti kde je největší rozsah geologických poměrů s krasovými jevy, které jsou NRTM podstatně lépe překonatelné, − přístupová štola Malá Chuchle resp.další díla mohou být současně využita jako díla geologického průzkumu, − díla ražená NRTM, např přístupy a montážní komory mohou být provedena včas v předstihu před vlastní stavbou, resp.ražbou TBM a dojde ke zkrácení celkového času, dále ražba NRTM může probíhat současně s TBM. Tunely prováděné NRTM budou mít obvyklou skladbu ostění, tedy primární ostění ze stříkaného betonu, mezilehlou izolaci a sekundární ostění z monolitického betonu. Izolace bude celoplošná typ ponorka, tedy i ve dně. Sekundární ostění bude mít spodní klenbu v celé délce, která bude odolávat tlakové podzemní vodě. Vodotěsné ostění eliminuje pokles hladiny podzemní vody (vyschlé studny, suchý les).
Obr. 2 řez TBM, řez NRTM
|