Hledej

Asfaltové vodotěsné izolace

V současné době se používají tři základní druhy asfaltových vodotěsných izolací: oxidované asfalty, asfalty modifikované APP (ataktický polypropylen) a asfalty modifikované SBS (styren-butadien-styren). Asfaltové hmoty modifikované nestandardními modifikátory jsou objemově zanedbatelné.

V našich klimatických podmínkách se dominantně používají materiály modifikované SBS, ale je nutné zmínit trendy zlepšování i dalších dvou druhů asfaltových materiálů.

Vývojové trendy

Všichni výrobci se snaží, aby se jejich materiály neustále vyvíjely, proto veškeré údaje, které jsou k dispozici, ukazují stav, který byl v době jejich sestavování. Kromě zkvalitňování vlastní asfaltové hmoty se klade důraz na zlepšování konstrukce izolačního materiálu – pásu (používáním stabilnějších vložek, odolnějších ochranných posypů, lépe zpracovatelných asfaltů atd.). Protože vložky, posypy, krycí fólie a další komponenty vyrábějí různí subdodavatelé, dochází i u nich k zlepšování parametrů. To platí zejména u výztužných vložek, kde je možno téměř libovolně upravovat napříkladprůtažnost či pevnost. Zlepšují se také kvalitativní parametry linek a snižuje se rozptyl docilovaných výsledných vlastností. K tomu dominantně přispívá moderní regulace a měření a přístrojová kontrola výroby.

Tab. 1 - Přehled používaných modifikací asfaltových hmot

APP modifikátory

Jedním z výrazných problémů u asfaltových materiálů modifikovaných APP je delaminace ve spojích. To je způsobeno rozmícháváním směsi, kdy „mastný“ APP vystupuje na povrch a postupně snižuje pevnosti spojů až k jejich absolutnímu rozdělení. Tato vada se projevuje u současných APP modifikovaných materiálů, při jejichž výrobě se používá modifikátor v blocích, který se obtížně rozmíchává do hmoty, a tím i obtížněji s ní spojuje. Tento modifikátor má tendenci vytvářet nehomogenní hmotu, u které je výrazná šance na oddělování asfaltu od modifikátoru. Důsledkem je zmýdelňování spojů, tj. modifikátor vystupuje na povrch a při stárnutí vytváří tenkou separační vrstvičku na styku pásů. Tím se pevnost pásů ve spojích oslabuje a při mechanickém zatížení – tahu nebo cyklickém zatížení např. sáním větru postupně dochází ke ztrátě těsnosti spojů. Při zkoušce pevnosti hydroizolačních materiálů ve svaru (tzv. peel testu) dochází k dramatickému snižování pevnosti. (V tomto případě byl použit test v trhání pod 180° při rychlosti 200 mm/min.) Druhým důsledkem je snižování pevnosti v přídržnosti na kovové prvky, zejména klempířské detaily.

Tab.2 - Srovnání některých vlastností asfaltových hmot

Tab. 3 - Trendy zlepšování některých vlastností asfaltových hmot

Na obrázcích je patrné oddělení jednotlivých pásů, které je způsobeno právě zmýdelňováním spojů, protože se jedná o APP materiál. Je potřeba říci, že jednotlivé pásy byly spolehlivě k sobě svařeny, ale při stárnutí došlo k uvedenému jevu. Aby se tento stav vyloučil, nebo alespoň výrazně zpomalil, bylo nutné zajistit lepší homogenitu asfaltové hmoty. Nyní používaná modifikace APP již není v blocích, ale v granulích a je možné dosáhnout daleko lepší homogenity než dříve. To znamená, že u kvalitních materiálů modifikovaných APP lze očekávat výrazně vyšší životnosti než dříve.

Tab. 4 - Srovnávací tabulka výsledků peel testu pro nové a vystárnuté materiály

Asfaltová směs modifikovaná SBS
Granulát SBS
Asfaltová směs modifikovaná APP
Blok modifikátoru APP
Granulát APP
Celkový pohled na rozvolněný podélný spoj
Celkový pohled na rozvolněný příčný spoj
Celkový pohled na rozvolněný T-spoj
Detailní pohled na již opravovaný spoj pásů

Text a foto: Ing. Marek Novotný
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)