15.8.2008 | Ing. Blanka Karbanová, Ing. Pavla Březnická
Vybrané problémy z realizace mostních staveb a jejich řešení, část I.
| Nespolupráce projektantů jednotlivých částí stavebního díla
| |
Anotace Poznatky z posledních let během provádění železničních mostních objektů ukazují, že jednak zásadní, ale i drobnější chyby při projektové přípravě a realizaci ohrožují jejich požadovanou životnost. Tato pochybení často pramení z nedodržení či neznalosti předpisů a norem. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že i malá chyba může způsobit vážné problémy, např. zatékání vody do mostního objektu a následně i jeho degradaci. Odstranění těchto vad je mnohdy velmi komplikovanou, drahou a často dlouhodobou záležitostí. Rády bychom navázaly na příspěvky z minulých sborníků a upozornily na často se opakující problémy. V tomto článku jsme popsaly některé vady při projektové přípravě a realizaci železničních mostních objektů. ÚVOD V posledních letech se nejen ve stavebnictví, ale i v celé společnosti, řeší problematika začleňování České republiky do Evropské unie. To se promítá do otázky certifikace, prokazování shody výrobků, přebírání a spolupráce na evropské normotvorbě. S tím souvisí i nahrazování stávající soustavy technických norem a předpisů systémem norem EN a ISO. V oblasti železniční infrastruktury je třeba zahrnout i problematiku interoperability. K tomu je nutné připočítat i postupující změny po rozdělení Českých drah, státní organizace na akciovou společnost České dráhy (ČD, a. s.) a státní organizaci Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Výše uvedené změny jsou postupně zapracovávány nejen do stávající legislativy, ale je nutné je zohlednit při přípravě staveb, zadání veřejné soutěže, kontrole realizace staveb a prostředků na ni vynaložených. V oblasti železniční infrastruktury jsou Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah (dále jen TKP) tím základním dokumentem, který stanovuje technické požadavky na realizované stavby. TKP tvoří součást systému technických norem a předpisů (technicko normativních předpisů). TKP jsou jedním z dokumentů, který určuje dílo a jeho předmět ve smyslu obchodního a případně i občanského zákoníku. V tomto příspěvku bychom chtěly upozornit na některé problémy na stavbách, které jsou často souborem chyb, plynoucích z opomenutí při projektové přípravě, přípravě dodavatele i při vlastní realizaci. Omezíme se na vyjmenování pouze některých chyb, které je možno prakticky běžně vidět na skoro každé stavbě. Zarážející záležitostí na těchto pochybeních je, že se o nich prakticky každoročně mluví v různých přednáškách na seminářích či konferencích, ale přesto se opakují na stavbách i nadále. POŽADAVKY NA KVALITU PROJEKTOVÉ DOKUMENTACE A REALIZACE STAVEB Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah jsou souborem požadavků zadavatele stavby (SŽDC) na provedení, kontrolu, převzetí prací, výkonů a dodávek. Platí pro stavby dráhy a pro stavby na dráze, pokud se dotýkají cesty určené k pohybu drážních vozidel případně jejího rozšíření, doplnění nebo zabezpečení ve smyslu zákona č. 266/1994 Sb. Stanovují podmínky pro provedení dodavatelských prací a požadavky na materiály, stavební dílce, stavební směsi, konstrukce a technologické odsouhlasení a převzetí prací. TKP jsou závazné a jejich využití je zejména při zpracovávání podmínek pro zadání projektové dokumentace, realizace stavebních prací a při posuzování kvality při přejímání provedených prací. Nyní je platná třetí aktualizace TKP staveb státních drah s účinností od 1.12.2000 včetně změny č. 1 (s účinností od 1.11.2001 – mimo jiné nová kapitola 22 „Izolace proti vodě“), změny č. 2 (s účinností od 1.1.2002 - mimo jiné nové kapitoly 17 „Beton pro konstrukce“, kapitola č. 20 „Tunely“), změny č. 3 (s účinností od 31.12.2002 - mimo jiné nová kapitola 18 – „Betonové mosty a konstrukce“), změny č. 4 (s účinností od 31.12.2003 - mimo jiné nová kapitola 24 „Zvláštní zakládání“) a změny č. 5 (s účinností od 1.9.2006 - mimo jiné nové kapitoly 21 „Mostní ložiska a ukončení mostů“ a 23 „Sanace inženýrských objektů“). V současné době se připravuje čtvrtá aktualizace jednotlivých kapitol TKP. Je dokončováno úplné přepracování kapitoly 19 TKP „Ocelové mosty a konstrukce“. V TKP je uvedena řada předpisů a norem, které specifikují podmínky provádění a navrhování staveb. Tyto předpisy a normy slouží k navrhování a provádění staveb dráhy a na dráze. Současně slouží i zadavateli ke kontrole kvality díla. Jsou zde např. uvedeny požadované kontrolní zkoušky, co a jak se přejímá, které doklady musí být předloženy. Tyto předpisy a normy jsou díky TKP, jakožto součásti smlouvy o dílo, zezávazněny a je třeba respektovat jejich požadavky. MOSTNÍ OBJEKTY – PŘÍPRAVA A REALIZACE Mostními objekty máme na mysli stavby trvalé (ne dočasné - například mostní provizoria), navrhujeme je na životnost 100 let. Pokud si připomeneme loňský příspěvek o mostních objektech – podchodech pod hladinou podzemní vody v Podivíně, Šakvicích a Zaječí, nelze u těchto staveb očekávat jejich projektovanou životnost. Tyto mostní objekty však nejsou jediné, u kterých zřejmě tato požadovaná životnost nebude splněna. V této souvislosti se nabízí otázka „Jaké jsou příčiny nižší životnosti mostních objektů?“ Odpověď není zcela jednoduchou záležitostí. Je zde spojeno mnoho více či méně závažných aspektů, které však v konečném výsledku způsobují snížení životnosti mostních objektů. Určitě nesmíme opominout v první řadě také časový prostor pro projektování a realizaci staveb. Spěch jistě nahrává snížení kvality konečného stavebního díla – chyby v projektové dokumentaci a při realizaci. Lze zjednodušeně říci, že práce jsou prováděny tzv. „horkou jehlou“. Ve druhé řadě je také mnoho chyb způsobeno opomenutími zásad popsaných v platných předpisech či normách. V průběhu zpracovávání projektové dokumentace jsou často uváděny již neplatné předpisy či normy, přestože např. nové evropské normy s sebou přinášejí řadu závažných změn. K opomenutím v projektové dokumentaci se přidávají i chyby v dokumentacích dodavatele a při vlastní realizaci. Potom je nutno řešit problémy vzniklé z těchto nedopatření na řadě mostních objektů, a není jich malé množství. Je jistě jednodušší, časově méně náročné a o mnoho levnější problémům předcházet, než je dodatečně řešit.
|