21.8.2009 | Ing. Lutz zur Linde, Ing. Jaroslav Raclavský, Ph.D.
Ražení s použitím tunelových štítů, razicích strojů a mikrotunelování
Herrenknecht AG je vedoucí firma v technologii a na trhu ve strojním ražení tunelů. Jako jediná dodává po celém světě nejmodernější razící tunelové soupravy pro všechny druhy základových půd a do všech průměrů – od 0,10 do 19 metrů (obr. 1). Výrobní paleta zahrnuje podle specifických požadavků zákazníka upravené stroje pro ražbu dopravních tunelů (Traffic Tunnelling), zásobovacích a odváděcích tunelů (Utility Tunnelling). Firma vyrábí také nejmodernější vrtné soupravy pro hloubení až do hloubky 6000 metrů (Herrenknecht Vertical). Nejmladší dceřiná společnost dodává menší vrtací soupravy pro podpovrchovou geotermii.Traffic Tunnelling – výstavba dopravních tunelů pro výkonné dopravní tepny Pravděpodobně v polovině tohoto století bude žít na zemi okolo devíti miliard lidí, dvě třetiny z nich pak ve velkých městských aglomeracích. Aby lidé a zboží mohlo zůstat mobilní, je třeba zajistit výkonnější dopravní infrastrukturu (obr. 2). Budoucnost tohoto rozvoje je v umístění pod zem.S pomocí techniky od firmy Herrenknecht vznikají například pod Gotthardským horským masívem ve Švýcarsku nejdelší železniční tunely světa (2 x 57 km). Předpokládaný termín ukončení je konec r. 2016. Základní ražba tunelů je prováděna 4 TBM stroji. Dva z nich jsou o vnějším průměru 8,830 m a dva o průměru 9,580 m. Směrová a výšková odchylka ražení byla při první prorážce po vyražení 13,5 km úseku ve vodorovném směru ±50 mm a ve svislém ±20 mm. V čínské metropoli Šanghaj byl v roce 2008 dvěma na světě největšími tunelovými razicími stroji (každý o průměru 15,43 m viz obr. 3) úspěšně ukončen průkopnicky projekt. Za 20 měsíců rychle a bezpečně postavil každý z těchto štítů - gigantů 7,47 kilometrů tunelu pod třetí největší řekou světa, řekou Jang-c'-ťiang pro kombinovanou dopravu - silniční dopravu s podzemní dráhou. Nadloží tohoto tunelu tvořily písky a hlíny a dosahovalo až 65 m. Přetlak podzemní vody byl až 6,5 baru (0,65 MPa). Výkony tohoto stroje bylo ražba až 26 m trasy za den a týdenní výkon dosahoval až 142 m trasy. Směrová odchylka na tomto 7,5 km dlouhém tunelu byla max. 27 mm od projektované osy. Obr. 3 Tunelovací razicí štíty o průměru 15,43 m pro projekt v Šanghaji Utility Tunnelling – výstavba podzemních vedení pro sítě technického vybavení S vzestupem světové populace narůstá také poptávka po podzemních zásobovacích tunelech nejen v rozrůstajících se rozvojových zemí ale i v moderních metropolích. Po celém světě je v provozu více než 800 mikrotunelovacích a tunelovacích strojů firmy Herrenknecht proto, aby postavily nebo položily trasy a chráničky pro vodovodní a kanalizační sítě, plynovody, ropovody, elektrická vedení, internet a telefonní linky. Přitom bezvýkopově ražené tunely nabízí řadu výhod proti konvenčním stavebním technologiím – ani doprava či hospodářství nebo životní prostředí nebude omezováno prostřednictvím mikrotunelovacích strojů, HDD-systémů nebo zařízení pro hloubení šachet. Při výstavbě kanalizačního sběrače v Budapešti byl během pouhých 2,5 týdne vyražen 500 m dlouhý tunel pro stoku DN 1400 v jílovité a písčito-jílovité zemině pomocí mikrotunelovacího stroje typ AVN 1200TC (obr. 4). Tento dálkově ovládaný mikrotunelovací stroj od firmy Herrenknecht disponuje velikým točivým momentem 258 kNm. V Atlantě předepsal americký úřad EPA investorovi zdržení odpadních vod z přívalových dešťů a zamezení jejich odlehčení do řeky bez vyčistění. Proto investor vybudoval dva tunely o celkové délce 13,4 km s kapacitou 670 tis. m3 odpadních vod. Tunely byly raženy v rule dvěma TBM stroji o průměru 8,230 m s týdenními výkony 187,5 m a 208,5 m.Herrenknecht - International Koncern Herrenknecht měl v roce 2007 obrat 838 mil. Euro a po celém světě zaměstnává asi 2500 spolupracovníků a vycvičil přes 130 mladých lidí. Ke koncernu patří 41 dceřiných společností a 8 obchodně podílových holdingových společností v tuzemsku i v zahraničí. S jejich pomocí může poskytnout firma Herrenknecht každému zákazníku nejlepší řešení pro jeho tunelový projekt a to vždy a všude. Závěr Více a podrobněji k tomuto tématu najdete v nově vydané publikaci WSDTI v anglickoněmecké mutaci „Mechanised Tunnelling and Segmental Lining“, kterou pod vedením předsedy představenstva WSDTI Dipl. Ing. Rolfa Bieleckého, PhD. připravil a zpracoval kolektiv 40 odborníků z vědy, hospodářství i státní správy nejen z Německa, ale i z Itálie a Rakouska. Literatura: [1] Firemní literatura firmy Herrenknecht [2] http://www.herrenknecht.com [3] Wissenschaftsstiftung Deutsch-Tschechisches Institut (WSDTI) (Ed.). Schildvortrieb mit Tübbingausbau. Eine umweltschonende, sichere Baumethode. Mechanised Tunnelling and Segmental Lining. For safe and evnironment friendly tunnelling., 23; Eigenverlag der GbR, Hamburg, 2009, ISBN 978-3-00-025435-2
obr. 1 Tunelovací a mikrotunelovací technika firmy Herrenknecht
obr. 2, 2a Mix-štít pro železniční městský tunel v Lipsku o průměru: 9,02 m, Délka tunelu: 2 x 1782 m
Obr. 3, 3a Tunelovací razicí štíty o pr ůměru 15,43 m pro projekt v Šanghaji
Obr. 4, 4a, 4b Výstavba stoky DN 1400 mikrotunelováním v Budapešti - podzemní k řížení Dunaje
|