31.7.2009 | Ing. Marcel Pelech
Od Nového ke Hlavnímu
1. NOVÉ SPOJENÍ Jsou to již čtyři roky, kdy se začaly hlavní práce na spojení Hlavního nádraží s nádražími Praha Vysočany a Praha Libeň. Tato stavba se vžila pod názvem Nové spojení. Při jejím začátku se zdála doba, za kterou měla stavba být provedena jako nekonečná. Celý úsek se oproti předpokladům podařilo zprovoznit s předstihem v září letošního roku, díky zrychlenému tempu výstavby. Kromě dvou tunelů pod Vítkovem se jednalo o dva navazující mosty. Z východní strany estakáda Sluncová a ze západní strany směrem ke hlavnímu nádraží estakáda přes Masarykovo nádraží. Oba tyto mosty jsou izolovány systémem vodotěsné izolace Mistral. Jedná se o ověřený izolační systém, který se na objektech SŽDC a ČD pravidelně používá od roku 2002, kdy byl chválen. Na menším z objektů estakádě Sluncová s výměrou cca 5000 m2 je použit jednovrstvý systém Mistral na penetračně adhezním nátěru Siplast Primer s tvrdou ochranou vrstvou z vyztuženého betonu.Na estakádě přes Masarykovo nádraží s výměrou cca 10000 m2 je použit dvouvrstvý systém Mistral na penetračně adhezním nátěru Siplast Primer s tvrdou ochranou vrstvou z litého asfaltu. 2. HLAVNÍ NÁDRAŽÍ Nové spojení je jednou ze sedmi staveb do kterých je přestavba uzlu Praha rozdělena a díky svému rozsahu se stala i známou mezi širší veřejností. Tak trochu ve stínu této velké stavby se v prosinci roku 2006 započali práce na další stavbě přestavby uzlu Praha a to rekonstrukce Hlavního nádraží. Hlavní práce na objektech podchodů začaly v roce 2007 a naplno se rozjeli právě v letošním roce, ve kterém byly dokončeny. Jednalo se o stavby podchodů jednak v rámci původního objektu nádraží pod historickou ocelovou konstrukcí a jednak nového zavazadlového tunelu a kolektoru ležící již mimo původní hranice nádraží. Izolace na přestavbě dvou podchodů pro pěší mezi historickou budovou a nově vybudovanými nástupišti a dva zavazadlové tunely byly izolovány systémem vodotěsné izolace Teranap, který byl na ČD schválen mezi prvními již v roce 1997. Na všech objektech je použit jako volně pokládaný s tvrdou ochrannou vrstvou z vyztuženého betonu na dně a stropě podchodů a s měkkou ochranou vrstvou na bocích. Celková výměra izolací na všech čtyřech objektech je cca 15000 m2.3. ZÁVĚR Společnost Siplast - Icopal s.r.o. byla na základě výběru ze strany hlavních partnerů staveb, zvolena jako dodavatel vodotěsných izolací na většině objektů jak Nového spojení tak přestavby Hlavního nádraží. Vzhledem k výjimečnosti obou staveb je možno výběr naší společnosti pro dodávku izolací právem považovat také jako ocenění za zaručenou a dlouhodobě ověřenou kvalitu výrobků firmy Siplast s.a., největšího výrobce modifikovaných asfaltových pásů.
obr. 1-3 Estakáda Sluncová obr. 4-6 Estakáda přes Masarykovo nádraží obr. 7-9 Rekonstrukce Hlavního nádraží
Zdroj: Sborník konference Hydroizolace a vozovky na mostech, 2008
|
(statická verze - archiv)