| 
22.8.2008  |  Ing. Blanka Karbanová, Ing. Pavla Březnická Vybrané problémy z realizace mostních staveb a jejich řešení, část II.PROBLÉMY PŘI REALIZACI BETONOVÝCH KONSTRUKCÍ – POŽADAVKY NABETON
 Požadavky na beton pro konstrukce jsou uvedeny v TKP staveb státních drah,kapitole 17: „Základní požadavky na beton musí být specifikovány v projektové
 dokumentaci. Kompletní specifikace musí být uvedena v technologickém předpisu
 zpracovaném zhotovitelem (dodavatelem) stavby. Jedná se o požadavky z hlediska:
 zpracování a ukládání čerstvého betonu, pevnostních parametrů, trvanlivosti, vlivu na
 výztuž, a další požadavky.“ (citace z TKP, kapitoly 17).
 Přesto se v projektové dokumentaci setkáváme s tím, že beton jedné částí konstrukce
 je jinak specifikován ve výkresové části a jinak v technické zprávě, což je dle kapitoly
 17 a výše uvedeného absolutně nepřípustné. Vždy je nutné dbát, aby specifikace
 betonu byla shodná ve všech částech projektové dokumentace.
 V dokumentaci dodavatele - v technologickém předpisu musí být specifikace betonu
 upřesněna včetně ukládání betonové směsi do konstrukce a jejího ošetřování (tzn.
 minimální doba, způsob atp.). Technologický předpis musí být před zahájením prací
 odsouhlasen zadavatelem. Přesto je často dovezen na stavbu jiný beton, než byl
 požadován projektovou dokumentací. Tento beton nesmí být použit bez předchozího
 odsouhlasení změny projektu zadavatelem a dodavatelem projektové dokumentace
 (projektantem).
 V poslední době se opakuje problém s výslednými vlastnostmi betonu, především
 nesplněné požadované pevnostní parametry. Dle výsledků z betonárky jsou
 požadované vlastnosti betonu vyhovující. Kde se dopátrat důvodu nevyhovující
 pevnosti? Může to být způsobeno jednak nedodržením doby přepravy a
 zpracovatelnosti betonové směsi, v mnohých případech dochází k překročení této
 lhůty. Dalším důvodem může být čekání na stavbě přes stanovenou dobu
 zpracovatelnosti směsi. V těchto případech je možné vidět, že jsou přidávány přísady
 do betonové směsi, což ovlivňuje výsledné vlastností ztvrdlého betonu. Tyto vlastnosti
 mohou být ovlivněny nerespektováním zásad pro používání přísad dle TKP kapitoly 17
 a ČSN EN 206-1. Například po přidání ztekucující přísady na stavbě je třeba nechatsměs před použitím min. 5 minut promíchávat. Tento postup musí být ověřen
 poloprovozní zkouškou, provedenou v místě ukládání betonu a lze ho použít po
 odsouhlasení stavebním dozorem. Nedodržením tohoto postupu dochází
 k znehodnocení konečných vlastností betonu.
 Pokud je navržen provzdušněný beton, je nutné dle ČSN EN 206-1 (Beton - Část 1:
 Specifikace, vlastnosti, výroba a shoda) provzdušněný beton v autodomíchávači
 neustále rotačně míchat, aby nedocházelo k vytěsňování vzduchu. Přesto se můžeme
 na stavbách setkat se situací, kdy autodomíchávač po příjezdu na stavbu má vypnutý
 motor, avšak tím se také zastaví rotace míchání. Tímto zásahem dochází v betonové
 směsi ke změně jejích vlastností, výsledný beton nemá vlastnosti specifikované
 projektovou dokumentací.
 Dle TKP, kapitoly 17 je požadováno: „Zrající beton je nezbytné udržovat nejméně po 7
 dní ve vlhkém stavu.“ Přesto častým jevem na stavbách je zkracování této doby
 ošetřování. Při ošetřování a ochraně mladého betonu je nutné dále dodržet podmínky
 stanovené v ČSN P ENV 13670-1.
 Povrch betonu se nesmí ošetřovat nástřikem filmotvorné látky s parotěsnými účinky,
 pokud se bude na něj betonovat další vrstva nebo budou použity ochranné nátěrové
 systémy, případně bude tvořit podklad pro izolaci. Pokud bude nástřik proveden, je
 nutné povrch před dalšími pracemi mechanicky očistit.
 Součástí Technologických předpisů betonáže musí být (tato část dokumentace
 dodavatele často chybí) kontrolní a zkušební plány, aby nedocházelo k opomenutí
 provádění kontrolních zkoušek čerstvé betonové směsi i ztvrdlého betonu. Zkoušky
 musí, dle požadavku TKP kapitoly 17, provádět akreditovaná zkušební laboratoř. Typy
 a četnost zkoušek musí být dle TKP, kapitoly 17 uvedeny v kontrolním zkušebním
 plánu, který je nedílnou součástí technologického předpisu. Technologický předpis
 (včetně kontrolního a zkušebního plánu!) musí být odsouhlasen zadavatelem. Potom
 nemůže dojít k situaci, kdy se na stavbě těsně před příjezdem autodomíchávače rychle
 shání akreditovaná laboratoř a s těžkým srdcem se pozastavujete betonáž. Škody
 pramenící z takových opomenutí jsou zbytečné. Dodavatel tímto způsobem přichází o
 často drahocenný čas a peníze pouhou nezodpovědností svých zaměstnanců.
 |