7.7.2008 | Ing. Libor Hökl, Ing. Jiří Chrást
Nový most přes Dyji na trati Břeclav - st. hranice ČR/SR, I. část
V místě křížení dvoukolejné železniční trati Břeclav – st. hranice ČR/SR s řekou Dyjí byl v rámci optimalizace trati v r. 2006 vybudován nový železniční jednootvorový most s ocelovou nosnou konstrukcí o rozpětí 67 m. Nosná konstrukce je v každé koleji tvořena trámovou plnostěnnou konstrukci vyztuženou obloukem, s dolní mostovkou a ocelovou vanou s průběžným kolejovým ložem. Spodní stavba nového mostu je založena na velkoprůměrových pilotách. Nový most nahradil most původní, který byl tříotvorový o světlosti 8m+45m+8m a který byl vybudován v r. 1924. Územní podmínky Dvoukolejná železniční trať kříží v místě mostu velký vodní tok – řeku Dyji nedaleko Břeclavi. Okolní terén je rovinatý, svahování koryta řeky pozvolné. Původní tříotvorový most měl v krajních polích ocelobetonové deskové konstrukce se zabetonovanými nosníky a ve středním poli ocelovou doukolejnou příhradovou konstrukci s prvkovou ocelovou mostovkou s mostnicemi. Mezilehlé pilíře původního mostu představovaly v korytě toku významnou překážku. Po konstrukci původního mostu bylo vedeno vysokotlaké plynovodní potrubí. Geotechnické podmínky v dané lokalitě jsou složité. Převažujícími typy zemin v podloží byly fluviální písky a písčité jíly. Komplikací při návrhu byl výskyt prosedavých sprašových jílů. Hladina podzemní vody v místě mostu se pohybovala cca v úrovni navrhované základové spáry, podzemnní voda byla slabě agresivní. Trať na mostě je dvoukolejná, elektrizovaná střídavou trakcí. Celková koncepce nového mostu Na počátku návrhu bylo na základě nedostatečné prostorové průchodnosti a špatného stavu původní ocelové konstrukce mostu a rovněž z důvodu zajištění plynulého průtoku Dyje rozhodnuto o přemostění řeky jedním otvorem. S ohledem na dané rozpětí byl jako nejvhodnější typ konstrukce zvolen Langrův nosník, tedy trámová plnostěnná konstrukce vyztužená obloukem, s dolní mostovkou a ocelovou vanou s průběžným kolejovým ložem. Z důvodu zajištění jednokolejného provozu na trati po celou dobu výstavby byla v každé koleji navržena samostatná konstrukce. V rámci stavby mostu byla proto zvětšena osová vzdálenost kolejí z původních 4m na 11.5m v ose mostu. Tuto úpravu bylo možno realizovat bez nutnosti trvalého záboru mimodrážního pozemku. S ohledem na danou geologickou skladbu v místě mostu a rovněž z důvodu relativně častých povodňových stavů na řece Dyji byla zvolena koncepce hlubinného založení spodní stavby, a to na velkoprůměrových pilotách. Uložení nosných konstrukcí na spodní stavbě bylo navrženo prostřednictvím hrncových ložisek. Vysokotlaký plynovod byl v rámci stavby přeložen mimo most a bylo navrženo samostatné přemostění Dyje k převedení tohoto zařízení. Tato koncepce byla v rámci realizace stavby změněna a plynovod byl výsledně proveden pode dnem vodního toku. Základní parametry nového mostu Délka přemostění 65.1 m Rozpětí nosné konstrukce 67 m Stavební výška 1530 mm Volná výška nad Q100 0.51 m Úhel křížení 90° Prostorové uspořádání MPP 3.0 R Traťová rychlost 115 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní Statický návrh Nosná konstrukce je navržena jako jednokolejná, s dolní mostovkou. Navržený trám ztužený obloukem (Langrův nosník) je pro dané rozpětí 67,0 m a stavební výšku 1530 mm optimálním typem konstrukce. Ocelová konstrukce mostu je navržena na 1. zatěžovací třídu, tj. schémata ČD T a SZS. Pro zatížitelnost konstrukce byl rozhodující mezní stav použitelnosti (průhyb) a namáhání únavou. Vnitřní síly na nosné konstrukci byly stanoveny prostřednictvím programového systému IDA NEXIS. Jako výpočetní model byl zvolen prostorový model nosníkového roštu s parabolickými oblouky horního pasu - spojeného s hlavními nosníky pomocí táhel. Připojení oblouku a hlavního nosníku bylo zadáno excentricky. Tuhost ocelové mostovky byla modelována pomocí konečných prvků. Ložiska byla uvažována jako bodové pružné podpory se zadanou tuhostí. Zatížení vlakem bylo zadáno jako pohyblivé zatížení pojíždějící po určené dráze.
Autor: Ing. Libor Hökl, Ing. Jiří Chrást Zdroj: Sborník konference Železniční mosty a tunely 12/2007
|