3.10.2007 | Ing. Hynek Vilam, Ing. René Čechmánek, Ing. Petr Doležal
Systém kabelových žlabů UNI 121
Systém kabelových žlabů UNI 121 slouží pro ukládání kabelů vysokonapěťového i nízkonapěťového vedení při výstavbě dopravních a průmyslových staveb, např. v metru, silničních a železničních tunelech a podél železničních tras. Jeho výhodou je nízká hmotnost a zároveň vysoká pevnost, trvanlivost a snadná montáž. Kabelové žlaby jsou nehořlavé a mohou být navrženy také jako požárně odolné. Jsou vyráběny v provedení jednokanálovém i vícekanálovém. Pro vertikální a horizontální přechody slouží speciální tvarové kusy. Systém zahrnuje i kotevní prvky pro uchycení na stěny tunelu a další ocelové podpěrné konstrukce. Materiál Kabelové žlaby systému UNI 121 jsou vyrobeny z vláknového kompozitního materiálu UNICRET. Tento materiál, u nás známý pod názvem sklocement, je nyní podle platných norem označován jako sklovláknobeton (SVB). Jedná se o jemnozrnný beton, Vlastnosti materiálu UNICRET udává následující tabulka.
Tab. 1 Vlastnosti materiálu UNICRET
Vývoj těchto kabelových žlabů započal v roce 1996, kdy vznikl požadavek nahradit doposud užívané azbestocementové roury, sloužící pro uložení a mechanickou ochranu VN kabelů v tunelech metra. Postupným vývojem vznikl kabelový žlab jako prvek tvaru U o délce 2 m, vyráběný odléváním do ocelové formy. Na jednom konci je opatřen hrdlem pro snadné napojování sousedních kusů, po bocích má drážku pro zachycení spon, upevňujících Kabelové žlaby jsou vyráběny v několika průřezech jako jednokanálové i v provedení se třemi oddělenými komorami. Je možno je ukládat buď na rovný únosný podklad nebo pomocí závěsného systému připevňovat na stěny tunelu. Obr. 1 Průřezy vyráběných žlabů systému UNI 121 Ke každému typu žlabu jsou určeny zvláštní tvarové prvky – odbočky a kolena, umožňující stranové nebo výškové změny trasy a také přechodové prvky, umožňující vzájemné napojení různých typů žlabů. Další součástí systému jsou ocelové prvky pro uchycení žlabů na stěny tunelu a podpěrné konstrukce, upevňující tvarové prvky (odbočky, kolena) při změně směru trasy. Veškeré tyto prvky jsou povrchově upraveny proti korozi. Možnosti použití Možnosti použití systému UNI 121 při ukládání kabelových tras najdete v přiložené fotogalerii.
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |