17.1.2006 | Jiří Trochta
Resortní předpisy MD ČR a schválené izolační systémy
1. Resortní předpisy Ministerstva dopravy ČR s ohledem na izolační systémy na mostech pozemních komunikací v ČRV souladu se záměry technické politiky a potřebami rozvoje oboru pozemních komunikací zajišťuje Ministerstvo dopravy ČR (dále jen MD ČR) průběžně tvorbu nových a revize (změny) stávajících rezortních předpisů v daném oboru. Rezortní předpisy MD ČR, zpracované na základě nejnovějších a ověřených poznatků vědy, techniky a praxe, přinášejí optimální a racionální řešení zejména z hlediska jednotnosti, hospodárnosti, jakosti, životnosti a bezpečnosti prací a objektů staveb pozemních komunikací. Technické podmínky (TP), které jsou součástí rezortních předpisů, umožňují v porovnání s nově koncipovanými českými technickými normami (ČSN) rychlejší zavádění nových poznatků do praxe, detailnější a komplexnější zpracování podle potřeb oboru pozemních komunikací. U pozemních komunikací je nutno zajistit ochranu veřejných zájmů, bezpečnost dopravy, nezbytnou jednotnost parametrů, spolehlivost, životnost a jakost díla. Orgány a organizace uplatňují ČSN a rezortní předpisy MD ČR jejich uvedením (odkazy) v rozhodnutích, povoleních, smlouvách o dílo, při zadávání veřejných zakázek, posuzování dokumentace, dohledu a dozoru na stavbách. Tím se technické normy a rezortní předpisy stávají pro dané dílo závaznými. Při uzavření smluv o dílo se využívají technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací (TKP), technické kvalitativní podmínky pro dokumentaci staveb pozemních komunikací (TKP-D), případně zvláštní technické kvalitativní podmínky stavby pozemní komunikace (ZTKP), zvláštní technické kvalitativní podmínky pro dokumentaci stavby pozemní komunikace (ZTKP-D), které se na ČSN a předpisy MD odvolávají a upřesňují je. V příloze 1 vyhlášky MD ČR č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, je uvedeno 66 souvisejících ČSN, z nichž normy č. 1 až 29 jsou označeny jako závazné a normy č 30 až 66 jako doporučené. Dodržení těchto norem (a návazných technických předpisů MD ČR) se považuje za splnění požadavků daných vyhláškou č. 104/1997 Sb., a zákonem č. 13/1997 Sb. Při posuzování shody výrobků pro stavbu pozemních komunikací podle zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 163/2002 Sb., případně č. 190/2002 Sb., je nutno respektovat i požadavky předpisů MD ČR. Přehled nejdůležitějších resortních předpisů Ministerstva dopravy ČR s ohledem na izolační systémy na mostech pozemních komunikací.
2. Ministerstvem dopravy ČR schválené izolační systémy na mostech pozemních komunikacíČSN 73 6242 „Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací (březen 1995)“ a Technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací MDS ČR, kapitola 21 Izolace proti vodě (únor 2004) jsou základní předpisy pro provádění izolačních souvrství na mostech pozemních komunikací v ČR. Podle těchto dokumentů je nutno provádět izolace mostních objektů výhradně z izolačních systémů schváleným Ministerstvem dopravy a spojů ČR. Ministerstvo dopravy ČR provádělo schvalování izolačních systémů již před vydáním ČSN 73 6242 a to formou výjimek z ON 73 6242. První takováto výjimka byla udělena nátěrovému, stěrkovému systému Izofill v prosinci 1990. Výjimky byly udělovány proto, že ON 73 6242 požadovala v konstrukci mostní vozovky vždy expanzní vrstvu a na třídách vozovek A a B dva natavovací asfaltové izolační pásy. Celkem bylo vydáno od prosince 1990 do října 1993 osm výjimek. Poté už byl udělován souhlas k provádění izolačních systémů na mostních objektech pozemních komunikací v ČR. První souhlasné stanovisko bylo vydáno v září 1994 (v té době již byla k dispozici pracovní verze ČSN 73 6242 z roku 1995). Předkladatel žádosti o souhlasné stanovisko musí pro daný izolační systém předložit protokoly o průkazních zkouškách celého systému, ale i také protokoly o průkazních zkouškách jednotlivých vrstev izolačního systému provedené v akreditovaných laboratořích ČR nebo v renomovaných zahraničních zkušebnách, certifikáty, stavebně technická osvědčení, prohlášení o shodě, obecný Technický prováděcí předpis, reference z již provedených staveb apod. Souhlas k provádění je vždy udělován pro konkrétní skladbu izolačního souvrství. Skladby se liší druhem podkladu mostovky (beton, ocel), speciální úpravou povrchu (penetrační nátěr, kotevně impregnační nátěr, pečetící vrstva, antikorozní nátěr), druhem izolační vrstvy (natavovací asfaltové izolační pásy, izolační mastix, speciální polymerní systémy apod.) a druhem ochranné vrstvy (litý asfalt, asfaltobeton nebo asfaltový koberec mastixový). Znamená to tedy, že v každém souhlasu pro provádění hydroizolačního systému mohlo být několik alternativ skladeb izolačních souvrství. Žádosti o souhlasné stanovisko posuzují vybraní odborníci a po jejich kladném stanovisku je udělen souhlas provádění izolačního souvrství na mostních objektech pozemních komunikací v České republice. Souhlasné stanovisko je podmíněno celou řadou požadavků, které musí zhotovitel izolačního souvrství dodržovat. Je to například to, že kvalitativní parametry materiálů, musí být v době aplikace udržovány na uvedeném standardu, provádění je podle zásad ČSN 736242 a TPP zhotovitele, práce musí provádět speciálně vyškolení pracovníci a pouze odborné firmy, vlastnící doklady o vyškolení v dané technologii, musí být dodržována požadovaná kvalita podkladu a klimatické podmínky pro provádění, je požadována minimálně sedmiletá záruka na izolační systém a při provádění (u nových systémů) je požadována na určitou dobu účast odborných pracovníků. K 31.10. 2005 bylo uděleno 45 souhlasných stanovisek MDS ČR. Toto číslo nevyjadřuje počet izolačních systémů, protože některý systém byly po čase rozšířeny o další skladby izolačního souvrství, v několika málo případech bylo povoleno prozatímní souhlasné stanovisko a po uplynutí zkušební doby bylo vydáno nové, definitivní odsouhlasení. Proto se počet schválených izolačních systémů uvedený v této přednášce liší od počtu, které uvádí jiní autoři. Celkem se jedná o 134 odsouhlasených skladeb izolačních souvrství. Množství k dnešnímu dni schválených skladeb hydroizolačních souvrství je velký a to umožňuje dostatečný výběr jak projektantům, tak i investorům vhodných skladeb izolačních souvrství pro konkrétní účel použití. Pokud bychom provedli jednoduché rozdělení podle druhu vlastní izolační membrány, tak by skladby izolačních souvrství bylo možno rozdělit následovně:
Nejvíce hydroizolačních systémů bylo schváleno s natavovacími asfaltovými izolačními pásy. Jedná se ve všech případech o modifikované pásy (modifikátor ataktický polypropylen, styren-butadien-styrenový kaučuk) s výztužnou vložkou z netkaného polyesteru a tloušťky 4 nebo 5 mm. Modifikované izolační asfaltové pásy splňují požadavky předepsané tabulkou č. 2 ČSN 73 6242.
V České republice byly zatím schváleny tyto asfaltové izolační pásy:
Pro přesypané mostní objekty jsou schváleny izolační pásy TERANAP 431 TP (výrobce Siplast, Francie) a TESTUDO 20/P HP 4 (výrobce Index SpA, Itálie). Poznámka:
Tyto epoxidové hmoty splňují požadavky předpisů ministerstva dopravy SRN TP-BEL-EP a TL-BEL-EP (Technické zkušební předpisy a technické podmínky dodávek reakčních pryskyřic pro základní nátěry, uzavírací nátěry a zatírání stěrkou pod asfaltovými kryty na betonu). K dnešnímu dni byl udělen souhlas k použití pro tyto výrobky:
Pro zajímavost ve SRN je k dnešnímu dni schváleno 14 druhů epoxidových pryskyřic pro aplikaci na pečetící vrstvy. Poslední novou skupinou izolačních systémů, kde bylo schváleno několik nových systémů jsou systémy na bázi polymerních sloučenin. Jedná se o systémy, kde vlastní izolační vrstvu tvoří hmoty:
Více informací o jednotlivých schválených systémech naleznete zde.
Tento článek byl prezentován v rámci 16. ročníku konference Hydroizolace a vozovky na mostech pořádané firmami Izomex s.r.o. a Sekurkon. Více informací o této konferenci nalezenete zde. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |